Konferencia az európai színházak újranyitásáról

Konferencia az európai színházak újranyitásáról

Az Európai Színházi Konvenció (ETC) szokásos féléves konferenciája a vírus miatt ezúttal online zajlott. Most nem színházi előadások megtekintéséről szólt a konferencia, hanem beszélgetésekről, lehetőségek felvázolásáról, amelyekben a tagszínházak képviselői összefoglalták tapasztalataikat, és eszmét cseréltek a színházak újranyitási lehetőségeiről.

A Covid-19 világjárvány következményei felrázta kontinensünket és felfedték a leggyengébb pontjainkat. A kulturális ágazat volt az első, amely bezárult, és az utolsók között nyílt meg ismét. A válság miatti becsült pénzügyi veszteség és következményei az ETC tagszínházaiban 2020 végégig összességében 61 millió EUR bevétel és több millió fő nézőszám kiesést valamint 2020 júniusáig több mint 5000 elhalasztott előadást eredményeznek.

A színháznak speciális ágazati igényei vannak. A válságból kiindulva és annak érdekében, hogy – áthidalva a digitális és interaktív élményeket – művészeti ágazataink és tehetségeink alapvető szerepet töltsenek be kulturális életünkben a következő évtizedbe is, az ETC kiáltványban kéri a tagországokat és az európai intézményeket a 2021-27 közötti időszakra egy kifejezetten erős, hatékony, inventív Creative Europe támogatási rendszer felállítására. Továbbá az ETC javaslata szerint az európai költségvetés jelenlegi 0,8% helyett legalább 1%-át kellene kultúrára és a kreatív szektorra fordítani ahhoz, hogy segítsék a gazdag és színes színházi kultúra megmentését.

A Kreatív Európa költségvetésének megfelelő növelése nélkül Európa szerte a színházi és az élő előadó művészeti helyszínek működése veszélybe kerülhet! Az élő színházat semmi sem pótolhatja, a válság miatti veszteségek mindenkit érintenek, így a törekvés, hogy együtt kilábaljunk, az egymás közötti kommunikáció fontossága most nem közhely; Európában össze kell tartani.

Az erős Európának erős és változatos kulturális ágazatra van szüksége. Ennek eléréséhez elengedhetetlen a színházi és művészeti együttműködés. A földrajzi egyensúlyhiány megléte olyan realitás, amellyel szembe kell néznünk és kezelnünk kell. Az európai politika kulcsfontosságú az esélyegyenlőség biztosításában a művészek, a színházi szakemberek, a helyszínek és a közönség számára egyaránt – a művészi és nyelvi kifejezési formák sokféleségének kínálatához és élvezetéhez.

A kultúra nem luxus, hanem demokratikus társadalmaink szerves része; a kultúra társadalmi és gazdasági jelentőséggel bír a válság leküzdésében, kontinensünk egészségének és népének jóléte szempontjából és Európa jövőjének megteremtésében. Az ETC – mint a legnagyobb európai színházi hálózat – a maga részéről továbbra is azon fog munkálkodni, hogy erősítse a nemzetközi kulturális kommunikációt, minél több kooperációt hozzon tető alá, és folyamatosan képviselje a “színes Európa” eszméjét.

ETC tagok
Albania National Theatre of Albania (Tirana) • Austria Landestheater Linz, Schauspielhaus Graz, Volkstheater Wien • Belgium Théâtre de Liège • Bulgaria Theatre and Music Centre Kardjali • Croatia Croatian National Theatre (Zagreb) • Cyprus Cyprus Theatre Organisation THOC • Czech Republic Národní Divadlo – National Theatre Prague • France CDN Nancy Lorraine, La Manufacture • Georgia Kote Marjanishvili State Drama Theatre (Tbilisi), Lado Meskhishvili State Professional Drama Theatre (Kutaisi) • Germany Badisches Staatstheater Karlsruhe, Deutsches Theater Berlin, Staatsschaupiel Dresden, Staatstheater Braunschweig, Theater & Orchester Heidelberg, Theater Dortmund, Theater Magdeburg • Hungary Pesti Magyar Színház (Budapest), Weöres Sándor Színház (Szombathely) • Italy Teatro Stabile di Torino – National Theatre, Fondazione Teatro Due (Parma), Teatro Koreja (Lecce) • Luxembourg Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Escher Theater (Esch-sur-Alzette) • Malta Teatru Malta (Iż-Żejtun) • Netherlands De Toneelmakerij (Amsterdam) • Norway Det Norske Teatret (Oslo) • Poland JK Opole Theatre • Portugal Teatro Nacional D. Maria II (Lisbon) • Romania “Alexandru Davila” Theatre (Pitesti), “Marin Sorescu” National Theatre of Craiova, Timisoara National Theatre • Serbia National Theatre of Belgrade • Slovakia Slovak National Drama Theatre (Bratislava) • Slovenia Slovensko Narodno Gledališče Nova Gorica • Sweden Göteborgs Stadsteater – Backa Teater  • Ukraine Dakh Theatre (Kyiv), Kyiv National Academic Molodyy Theatre, TEO Theatrical Space (Odessa) • United Kingdom Belarus Free Theatre (London) • ETC Honorary Members Christa Müller (Berlin) Ola E. Bø (Oslo)

Ami még érdekelheti

Különleges hangulatban zajlott a “Jó estét nyár, jó estét szerelem” című darab premierjéhez kapcsolódó sajtótájékoztató a Magyar Színházban.

Az esemény indításaként egyedi oldtimer autóval érkeztek a színház elé a darab főszereplői Jenes Kitti, Kusnyér Anna, Tóth Angelika és a színdarab főszereplője Pásztor Ádám. A színészek jelmezei és a...

Bővebben
Fotó: MH/Török Péter

Kicsi görög, vigyél engem Tanganyikába!

A Magyar Színház Stúdiószínpadán április 26-án bemutatják a Jó estét nyár, jó estét szerelem című musicalt. Cikk írója: Varga Klára Fejes Endre és Presser Gábor Jó estét nyár, jó estét...

Bővebben

Jó estét nyár, jó estét szerelem – premier előtti sajtótájékoztató

Sajtótájékoztató keretében engedtünk betekintést április 17-én legújabb bemutatónk, Fejes Endre – Presser Gábor “Jó estét nyár, jó estét szerelem” zenés dráma hangulatába és kulisszatitkaiba.

Bővebben