A Drámalaborról

Bemutatkozunk
a Pesti Magyar Színház színházpedagógusai

Háda Fruzsina

A Pesti Magyar Színház drámapedagógiai szakembere

Színészként és színházpedagógusként dolgozom.  A debreceni Ady Endre Gimnázium drámatagozatán érettségiztem. 2013-ban az ELTE szabadbölcsész karán végeztem művészettörténészként, majd 2023-ban diplomáztam a Színház és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor-színjátékos szakán. Az elmúlt években közreműködtem közösségi színházi, tantermi, vitaszínházi valamint színházi nevelési programok létrehozásában. Jelenleg dolgozom a Káva Kulturális Műhelyben, TÁP Színházban, a Láthatáron Csoportban valamint a K. V. Társulat előadásaiban. 2022 őszétől pedig a  Pesti Magyar Színház Drámalabor csapatát erősítem, mint színházpedagógus.  Hiszek  a színház társadalom formáló erejében, a párbeszédben és a konstruktív vitába. A színházra és a színházpedagógiára olyan fórumként tekintek, ahol mindezek a számomra fontos értékek teret nyerhetnek.

Horváth Anna

Színházi tanulmányaimat a Táncművészeti Főiskola balett szakán és a Pesti Magyar Színiakadémián végeztem. 2003 óta vagyok a Pesti Magyar Színház társulatának tagja. 2006-ban táncelméleti szakíró diplomát szereztem a Táncművészeti Főiskolán, és 2007-től elkezdtem dolgozni Berger Gyulával és csapatával, a ZéróBalettel. Ezekben az előadásokban többek között kísérleteztünk olyan táncos színházi formákkal is, amelyben a nézőt aktív résztvevői szerepbe vontuk, és bár akkor még nem tudtam, ezek a kísérletek voltak az első színházi neveléshez kapcsolódó munkáim. 2010-ben megszületett kislányom, 2012-ben kisfiam. Négy otthon töltött év után örömmel tértem vissza az akkor már leginkább ifjúsági és családi darabokba, és érdeklődéssel csatlakoztam az előadásokhoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozásokhoz. 2021-ben jelentkeztem a Wesley János Lelkészképző Főiskola drámapedagógus képzésére. Az itt tanultakat egyre többször használom színpadi munkáimban: 2022-ben színházunk létrehozta első komplex színházi nevelési előadását Szárazság címmel, és bemutattuk Az ABC küldetést, az első interaktív digitális színházi előadást kisiskolások számára. Ettől az évtől a Drámalabor tagjaként részt veszek a színház előadásihoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozások létrehozásában és levezetésében is. A színházi nevelésben a legizgalmasabbnak azt tartom, hogy megismerjük a közönség gondolatait az általunk feltett kérdésekről, és lehetőségünk van tanulni válaszaikból.

Varga Fekete Kinga

2019-ben diplomáztam a Kaposvári Egyetem színművész szakán. A drámapedagógia egészen 14 éves koromtól része az életemnek, ekkor ismerkedtem meg vele drámatagozatos gimnazistaként. Aktív résztvevője voltam számos ilyen előadásnak, és ezúton szerzett tapasztalataimat igyekszem hasznosítani az általunk vezetett foglalkozásokon is. Az egyetemi éveim alatt már találkoztam ehhez hasonló feladattal, akkor egy ifjúsági előadás utáni feldolgozó foglalkozáson, mint színész vettem részt. Szakdolgozatomat a büntetésvégrehajtási intézményekben folyó színházi reintegrációs programok folyamatáról és hatásairól írtam, ekkor ismerkedtem meg a drámajáték sokszínűségével és erejével. A 2020/21-es évadban bemutatott Szárazság című tantermi előadásunkban szerepeltem először drámapedagógusi pozícióban, amit mai napig nagyon szeretek. Ez adta az inspirációt arra, hogy több előadáshoz tartozó foglalkozást is levezényeljünk Horváth Anna kollégámmal, akivel azt gondolom harmonikus, izgalmas játékot kínálunk minden gyerkőc számára.

Mi is az a Drámalabor? 

Egy olyan műhely, ahol a klasszikus nézői szerepen túl részvételiséget igyekszünk kialakítani. Hiszünk benne, hogy a közönség bevonásán alapuló formák képesek mélyíteni a fókuszba helyezett kérdésekhez való személyes viszonyt. Éppen ezért a színházi nevelés több formáját is alkalmazzuk: színpadi produkcióinkhoz feldolgozó foglalkozásokat kínálunk, interaktív, tantermi és TIE előadásokkal bővítjük repertoárunk.

A feldolgozó foglalkozásaink célja, hogy a színházi élmény mellett a nézői szerepből kiszakadva, közösen dolgozzuk fel a látott előadást, drámás játékok és improvizációs formák segítségével. Kötöttségek nélkül járjuk körül az előadás által felvetett kérdéseket, a résztvevőknek teret adunk a szabad véleménynyilvánításra, és ösztönözzük őket a kritikai gondolkodásra. Ezek az alkalmak minket is inspirálnak, hiszen saját közegükben találkozunk a fiatalokkal, és ez segít nekünk megtalálni azokat a témákat, melyek valóban megszólítják az adott korosztályt.

Folyamatosan bővítjük repertoárunkat a színházi nevelési- és tantermi előadások terén is. Ezek az előadások  fontos társadalmunkat érintő jelenségekre reflektálnak; a párbeszéd és konstruktív vita segítségével rávilágítanak olyan összefüggésekre, melyek segítik a világ és önmagunk megismerését

Műhelyünk célja, hogy válaszok helyett a jó kérdéseket találjuk meg.

Drámalabor csapata:

Háda Fruzsina, színész-drámatanár

Horváth Anna, színész- drámatanár

Varga Fekete Kinga, színész-drámatanár

Port.hu / Szárazság

“(Az előadás)elsők között kíván színházi eszközök segítségével a klímaváltozás problémájával foglalkozni.”

Zsuzsanna, A Kincses Sziget

“Fantasztikus előadás, szuper szereplőkkel! Jó kis kalandban volt részünk” 

Anita, Oliver!

“Tegnap este láttuk, fantasztikus előadás!”