Szakembereink

 

Bemutatkozunk – a Pesti Magyar Színház színházpedagógusai

LÉVAI BARBARA

Lévai Barbara

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Drámainstruktor-drámajátékos szak elvégzése után egy évet a canterbury-i University of Kent tanulója voltam. Az SZFE alatt gyakornok voltam az Örkény István Színház ÖrkényKÖZ műhelyben, majd dolgoztam a Radnóti Miklós Színház ifjúsági műhelyében. Összesen három nyarat töltöttem az Egyesült Államokban, ahol gyerektáborokban voltam gyerekfelügyelő és drámatanár is. Első táborom a Camp Ramah in Wisconsin volt, majd további két alkalommal voltam a new hampshire-i Camp Robin Hood-ban.

 

 

 

  1. Mi a reggeli rutinod?
    Yoga majd a kásám elkészítése.

  2. Egy dolog ami nélkülözhetetlen a mindennapjaidból?
    A zene.

  3. Mit jelent számodra a játék?
    Szabadságot. Olyan felszabadulást, amikor a legbelső lényünkkel vagyunk jelen, az itt-és-mostban, mely megélésben az ember önazonosan tud jelen lenni. Ebben a létállapotban az egyén ismét kapcsolódik önmagához, embertársaihoz, a világhoz és eközben rengeteg képességét fejleszti észrevétlenül.

  4. Hol érzed magad igazán otthon?
    Egy mély beszélgetésben, mely lélektől lélekig hat.

  5. Melyik könyv volt a legnagyobb hatással rád?
    Dr. Máté Gábor – Szétszórt elmék

 

TÓTH CECÍLIA

Tóth Cecília

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen végeztem magyar-hittanár szakos tanárként. Ezután 1 évig dolgoztam a budapesti Katona József Színház szervezési irodájában. Majd 5 évig tanítottam középiskolai tanárként a Kolping Katolikus Általános, Gimnázium és Sportgimnáziumban, amikor 2014-ben jelentkeztem az SZFE és az NFSZK szervezésében induló audionarrátor képzésre.

2015-ben végeztem, még abban az évben elhelyezkedtem a Pesti Magyar Színházban mint főállású társadalmi felelősségvállalási referens. Feladatom, hogy a nagyszínpadi előadásainkat akadálymentesen érhessék el a látás- és hallássérültek is.

Fontosnak tartom, hogy a színházban megvalósuljon az esélyegyenlőség, és a közönségünk minden tagja akadálymentesen közelíthesse meg a színházunkat, és egy-egy előadáson teljes élményben lehessen részük.

Színházunk profiljába tartoznak a gyermek és ifjúsági előadások is, így fontos volt, hogy minél előbb felvegyük a kapcsolatot azokkal az iskolákkal, ahová látás- és hallássérült diákok járnak. Ennek köszönhetően alakult ki egy nagyon jó kapcsolat, többek közt a Gyengénlátók Általános Iskolájával, akiknek ígéretet tettünk, hogy az audionarrációval kísért előadásokhoz színházpedagógiai foglalkozásokat is biztosítunk.

Benkő Nórával közösen vágtunk bele, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekeknek foglalkozásokat tervezzünk, majd ezeket közösen vezettük társulatunk színészeinek közreműködésével. Ekkor döntöttem úgy, hogy jelentkezem az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karára, dráma- és színházanimátor szakára. Mikor 2018-ban diplomát szereztem, a színházunkban már több éve sikerrel folytak a színházi-nevelési programjaink.

2020-ban nagyot fordult a világ. A színházak és az iskolák bezárása, illetve a streaming előadások és az online oktatás életbe lépése mindannyiunktól formabontó és új gondolkodást igényelt. Ezért a megszokott működési mechanizmusokat újragondoltuk és Hábermann Líviával megterveztük az iskolai csoportok kedvenc előadásaihoz kapcsolódó e-színházpedagógiai foglalkozásokat.

Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója vagyok, és a kutatási területem a “Láttatás művészete”.

Hiszem, hogy a színházpedagógiai foglalkozások gondolkodásra, együttműködésre, önmagunk és mások jobb megismerésére késztetnek.

  1. Mi a reggeli rutinod?
    Még éhgyomorra iszom egy pohár vizet, aztán jöhet a tejeskávé. Reggeli elfogyasztása közben, pedig beveszem a D+K2, E, C-vitaminokat, a szelént és a gránátalma koncentrátumot. Igazából a reggelem 3:50 körül kezdődik, mert ilyenkor ébreszt a kutyánk, hogy szeretne kimenni:)
  2. Egy dolog ami nélkülözhetetlen a mindennapjaidból?
    Az ölelés.

  3. Mit jelent számodra a játék?
    A játék számomra öröm, és közösségépítés.

  4. Hol érzed magad igazán otthon?
    Családban.

  5. Mely könyv volt a legnagyobb hatással rád
    Folyamatban, éppen most is olvasok, és lehet, hogy éppen ez lesz rám a legnagyobb hatással.

 

HÁBERMANN LÍVIA

Hábermann Lívia

Húsz éve foglalkozom drámapedagógiával. Ezen időszak első felét Földessy Margit drámastúdiójában töltöttem asszisztensként, majd pedig önállóan tartottam színjátszó, személyiség és kreativitásfejlesztő órákat, rendeztem előadásokat gyerekek és fiatal felnőttek számára. Több évig évig vezettem és tartottam drámafoglalkozásokat a Szín-Tér Stúdióban, a Vidám Színpadon, vendégtanárként több drámastúdióban, iskolában – többek között Nagykovácsiban, az Amerikai Iskolában), rendezvényeken és jótékonysági alkalmakon. Hat évig az etyeki Korda Filmparkban vezettem az általam kialakított casting programot, ami egy színházi és filmes eszközökkel kiegészített csapatépítő tréning lehetőség volt cégek számára. A Korda Filmparkban tartottam még filmes tréninget angolul erasmus-os gimnazisták számára valamint részt vettem gyerekek számára indított filmes nyári táborban és a Da Vinci Learning TV csatorna által hirdetett tudós- táborban előadóként, ahol angolul és magyarul tartottam tréningeket.
2012-ben Szabó István Ajtó című filmjében az Oscar díjas Helen Mirren személyi asszisztenseként dolgoztam. 18 éves korom óta dolgozom színészként és több mint 10 éve szinkronizálok. Az évek alatt folytattam pszichodráma tanulmányokat. 2019- ben szereztem Drámainstruktor- Színjátékos diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2018- tól a Magyar Televízió M5 kulturális csatornájának külsős műsorvezetője, riportere, valamint a Boys and Girls Club of Hungary angol iskolai program dráma és filmes kurzus tanára vagyok. 2019 óta vagyok a Pesti Magyar Színház színésze. 2020-ban kidolgoztuk Tóth Cecíliával az E-Színházpedagógiai programot.

  1. Mi a reggeli rutinod?
    Kávé.
  2. Egy dolog ami nélkülözhetetlen a mindennapjaidból?
    A nevetés.

  3. Mit jelent számodra a játék?
    Fantázia: Ha az ember a valóság alapján ítél, nincs többé semmiféle játék. S ha játék sem lesz, mi marad akkor? (Lev Tolsztoj)
    Felfedezés: A játék a kutatás legjobb módja. (Albert Einstein)
    Kíváncsiság: Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani. (G.B. Shaw)
    Tanulás: Többet megtudhatsz másokról egy óra játékkal, mint egy év beszélgetés alatt. (Platón)

  4. Hol érzed magad igazán otthon?
    A szeretteim között.

  5. Mely könyv volt a legnagyobb hatással rád?
    Gyerekkoromtól kezdve része volt a könyv az életemnek, ezért nagyon nehéz lenne egyet kiválasztani. Amik nagy hatással voltak rám, a teljesség igénye nélkül, Boris Vian: Tajtékos napok, Márai Sándor: Az igazi, Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg, Tennessee Williams Macska a forró bádogtetőn, Osborne: Dühöngő ifjúsággal, Molnár Ferenc drámák és versek, versek, versek.